ده راهکار برای دستیابی به بیشترین بازدهی بوته ریخته گری

ده راهکار برای دستیابی به بیشترین بازدهی بوته ریخته گری

گاهی اوقات دو بوته ریخته گری یکسان بازدهی های متفاوتی دارند، که این موضوع ارتباطی با خود بوته ندارد،

بلکه تفاوت عملکرد این دو، ممکن است ارتباطی با نحوه استفاده، نوع کار و نگهداری بوته در کارگاه های ریخته گری داشته باشد.

به عنوان مثال، برخی از بوته ها عمر طولانی دارند در حالی که بوته های مشابه دیگر پس از چند بار گرم شدن از کار می افتند، این خرابی های زودرس معمولاً ناشی از نحوه استفاده از بوته ریخته گری در در کارخانه ها و کارگاه ها است!

قالبا با رعایت کردن اصول اولیه نگهداری و استفاده از بوته ریخته گری می توانیم بسیاری از مشکلات و خرابی های احتمالی را رفع کنیم.

در اینجا لیستی از ده روش موثر برای کمک به شما برای به حداکثر رساندن بازدهی بوته های خود قرار داده شده است.

۱– باید با توجه به نوع فلزی که قصد ذوب و ریخته گری اش را دارید بوته ریخته گری را انتخاب کنید.
۲- زمان های استفاده از بوته ریخته گری را دقیق ثبت کنید، مرتبا بوته را بازرسی کنید و در صورت فرسودگی و آسیب دیدگی آن را تعویض کنید.
۳- با نظافت بوته ریخته گری به محظ اتمام کار از تجمع ذرات فلز مذاب بر روی دیواره آن جلوگیری کنید.
۴- با اطمینان از عملکرد مناسب مشعل ها و آب بندی ها از اکسید شدن بوته جلوگیری کنید.
۵- با به حداقل رساندن میزان استفاده از فلاکس و افزودن فلاکس فقط پس از ذوب شدن کامل فلز، از بوته در برابر حمله شیمیایی محافظت کنید.
۶- با شارژ صحیح و دقیق فلز از آسیب فیزیکی به بوته جلوگیری کنید.
۷- هرگز از حداکثر درجه حرارت قابل استفاده در بوته عبور نکنید و هرگز نگذارید فلز در بوته مجددا سرد شود و حالت جامد پیدا کند.
۸- با گرم کردن اصولی بوته ریخته گری از شوک حرارتی جلوگیری کنید.
۹- بونه خود را کاملا مطابق با دستورالعمل های سازنده نصب کنید.
۱۰- در هنگام خرید و دریافت بوته، بدنه آن را کاملا بررسی کنید تا  ترک و آسیب بررسی نداشته باشد. حتماً آن را به شکلی اصولی جا به جا و نگه داری کنید.

 

۱–  بوته ای مناسب برای عملیات و فرآیندهای خود را انتخاب کنید.

انتخاب ابزار مناسب برای کار در اکثر کسب و کارها ضروری است و بوته های ریخته گری از این قاعده مستثنی نیستند. مهمترین راه برای به حداکثر رساندن عمر مفید بوته، انتخاب بوته ای است که با برنامه شما مطابقت دارد.

شما باید طیف کاملی از فلزات و آلیاژهایی که قصد ذوبشان را دارید در نظر بگیرید، نوع و اندازه کوره ذوب مورد استفاده خود را در نظر بگیرید. محدوده های دمایی که بوته باید تجربه کند را در نظر بگیرید، میزان تغییر دما در گوره باید حفظ شود. فلاکس ها یا مواد افزودنی برای استفاده در برنامه عملیاتی شما، نحوه شارژ و تخلیه بوته، نحوه کار با بوته و نحوه نگهداری آن همگی نکاتی هستند که باید با توجه به آنها پرداخت.

 

۲- دفعات استفاده از بوته را به دقت ثبت کنید، مرتبا بوته را بازرسی کنید و در صورت فرسودگی یا آسیب دیدگی، آن را تعویض کنید.

تهیه یک گزارش دقیق از دفعات کارکرد بوته برای سنجش دقیق بوته ها ضروری است.

گزارش کار بوته این  امکان را برای شما فراهم می کند تا سابقه ای ایجاد کنید که نشان دهد، مدت زمان استفاده از بوته ریخته گری چه مقدار طول کشیده و از این طریق می توانید بازدهی بوته ریخته گری خود را به دست آورید

با استفاده از این اطلاعات، می توانید برنامه ای منظم برای جایگزینی بوته هایی که عمرشان را کرده اند داشته باشید. با این حال، چنین برنامه ای جایگزین بازرسی های مکرر بوته ها نمی شود، زیرا ممکن است ساییدگی یا آسیب دیدگی هنگام کار با بوته به وجود آماده باشد. این بازرسی ها، آن مشکلات و نیاز به جایگزینی فوری بوته را نشان می دهند.

۳- با تمیز کردن منظم بوته، از جمع شدن ضایعات جلوگیری کنید.

چسبیدن سرباره و بخشی از مواد اولیه در جهات مختلف بدنه بوته سبب کاهش انتقال حرارت می شود و لذا طول مدت آماده شدن مذاب افزایش می یابد و زخامت آن نیز می تواند ایجاد خوردگی در بدنه بوته ریخته گری نماید.

نظر خود را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

Scroll to Top