بوته ریخته گری
بوته ریخته گری

بوته ریخته گری

بوته ریخته گری یک ظرف بسیار مقاوم و پایدار هستند که عمدتاً از گرافیت ساخته شده و در صنایع مختلف برای ذوب و ریخته‌گری فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوته‌های گرافیتی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، از جمله مقاومت بالا در برابر حرارت، رسانایی حرارتی عالی و مقاومت در برابر شوک‌های حرارتی، در فرآیندهای صنعتی که نیاز به دماهای بسیار بالا دارند، کاربرد گسترده‌ای دارند.

ویژگی‌های بوته ریخته گری

بوته ریخته گری

مقاومت حرارتی بالا : گرافیت می‌تواند دماهای بسیار بالا را تحمل کند، که این ویژگی آن را برای کاربردهای ذوب فلزات ایده‌آل می‌کند.
رسانایی حرارتی بالا :  این ویژگی باعث می‌شود تا گرما به طور یکنواخت در سراسر بوته توزیع شود، که این امر به بهبود کیفیت فرآیند ذوب کمک می‌کند.
مقاومت در برابر شوک حرارتی : بوته‌های گرافیتی می‌توانند تغییرات دمایی شدید را بدون ترک خوردن یا شکستن تحمل کنند.
مقاومت شیمیایی : گرافیت مقاومت خوبی در برابر حمله مواد شیمیایی دارد، که این ویژگی آن را برای استفاده در محیط‌های خورنده مناسب می‌کند.
کاربردهای بوته ریخته گری
ذوب فلزات :  بوته‌ گرافیتی به طور گسترده‌ای در ریخته‌گری فلزات مانند طلا، نقره، مس و آلومینیوم استفاده می‌شوند
صنایع نیمه‌هادی :  در تولید ویفرهای سیلیکونی و سایر قطعات نیمه‌هادی، از بوته‌های گرافیتی برای ذوب و تصفیه مواد استفاده می‌شود
صنایع شیمیایی :  به دلیل مقاومت شیمیایی بالای گرافیت، این بوته‌ها در فرآیندهای شیمیایی مختلف نیز کاربرد دارند
تولید شیشه :  در برخی فرآیندهای تولید شیشه، از بوته‌های گرافیتی برای ذوب مواد اولیه استفاده می‌شود

نکات بسیار مهم بعد از نصب و راه اندازی کوره ریخته گری

۱- ابتدا کوره با حرارت حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه گرم شده و به ارامی حرارت تا ۲۰ دقیقه بعد به ۵۰۰ درجه سانتی گراد افزایش یافته و پس از ان حرارت با توجه به نوع مذاب تنطیم گردد.

۲- از ریختن هرگونه ضایعات نم دار به داخل بوته ریخته گری خود داری نمایید.

۳ – از قرار دادن مواد اولیه مانند شمش ها به صورت افقی بشدت خوداری نمایید زیرا انبساط فلزات بعد از گرم شدن باعث ترکیدن بوته ریخته گری میگردد

۴ – از قرار دادن شمش ها در حالت عمودی کنار هم و به صورت فشرده جدا خوداری گردد زیرا در اثر انبساط شمشها کنار هم به دیواره فشار منتقل و بوته ترک عمودی خواهد خورد

5 – مواد افزودنی مانند فلاکس را بعد از اماده شده مذاب به داخل بوته ریخته گری ریخته شود .

 

۶ – مواد افزودنی مانند فلاکس را بعد از اماده شده مذاب به داخل بوته ریخته گری ریخته شود .

۷- بعد از اتمام کار قبل از سرد شدن بوته ریخته گری مواد مذاب چسبیده به دیواره های بوته را تمیز نمایید
زیرا در نوبت بعدی چنانچه این مواد تمیز نشده باشد چون این مواد مانند استوانه ای که به صورت کیپ درا داخل بوته ریخته گری قرار گرفته باشد بعد گرم شدن منبسط شده و باعث ترکیدن بوته ریخته گری میگردد.

۸ – بعد از اتمام کار و تمیز نمودن دیواره کوره مذاب داخل کوره را تا حد امکان تخلیه نمایید زیرا در نوبت بعدی این مذاب سرد شده و جامد شده بعد از روشن نمودن کوره منبسط شده و بوته ریخته گری از کف می‌ترکد.

۹ – بعد تمیز نمودن دیواره کوره و تخلیه مذاب دریچه دودکش را بسته و روی کوره را با درپوش نسوز بپوشانید.

۱۰ – دقت نمایید که دودکش به گونه نصب شده باشد که اب باران از طریق ان به داخل بوته ریخته گری نریزد.

در موقع کار چنانچه برق قطع شد و فاقد موتور برق اضطراری بودید فورا کل مذاب را تخلیه و دیواره بوته را تمیز نمایید

تجربه نشان داده که در زمستان خرابی و ترکیدن بوته های ریخته گری بسیار بیشتر از فصل تابستان میباشد علت عمده آن ورود هوای سرد به داخل بوته ریخته گری از بالا و یا از دریچه تخلیه مذاب در کف می باشد که باعث ورود هوای سرد به داخل کوره و شوک به بدنه خارجی بوته میگردد .

عدم بستن دودکش و ناقص پوشاندن روی کوره ریخته گری نیز بعد از اتمام کار ورود هوای سرد به کوره و بوته را افزایش میدهد . علت دیگر کاهش فشار گاز در زمستان است چون در این حالت فقط پایین بوته ریخته گری گرم می شود و بالای ان سرد میماند و تفاوت ضریب انبساط قسمت گرم و سرد باعث ترکیدن بوته میگردد.

همواره مطمئن شوید که فشار شعله کافی بوده و از ابتدا کوره شروع ودر انتها کمی از دودکش خارج شود.

پیشنهاد ویژه : مقاله راهنمایی برای نگهداری و استفاده صحیح از بوته ریخته گری

فروش بی واسطه بوته ریخته گری زیرکار را از آلیش ور بخواهید

 

نگهداری و استفاده صحیح از بوته ریخته گری

خرید بوته ریخته گری

چنانچه قصد خرید بوته ریخته گری یا قیمت بوته ریخته گری را دارید کارشناسان شرکت آلیش ور بعنوان وارد کننده مستقیم بوته ریخته گری در ایران راهنمای شما هستند.

Scroll to Top